Kutyák ivartalanítása

A kutyák ivartalanítása

A kan és szuka kutyák ivartalanításával kapcsolatban egyaránt sok mítosz kering. Többek között igen elterjedt az a nézet, hogy az ivartalanítás következtében a kutyák elhíznak. Ez valójában attól függ, hogy a kutya mennyi ételt kap, és elegendő testmozgást végez-e.

Egy másik hiedelem szerint az ivartalanított kutya lustává válik. Semmi sem bizonyítja azonban, hogy ettől függne, mennyire használja ki kedvencünk az általunk nyújtott kényelmes élet minden lustálkodási lehetőségét. Azt is sokszor hallani, hogy a szukát nem célszerű ivartalanítani addig, amíg legalább egyszer nem ellett, azonban ez sincs így. Nincs bizonyíték arra, hogy a tüzeléssel és az elléssel járó rövidtávú hormonális változásoknak bármilyen hosszútávú hatásuk is lenne.

Mi történik pontosan a szukák ivartalanításakor?

Ez egy olyan sebészi beavatkozás, amely teljes altatás mellett zajlik le. Miután a kutya elaludt, leborotválják és fertőtlenítik a hasát, majd az állatorvos egy vékony bemetszést ejt a kutya köldöke mögött. A véredényeket, amelyek ellátják vérrel a petefészket, elkötik, hogy megelőzzék a vérzést az operáció alatt. A méhet ugyanezen oknál fogva elkötik a méhnyaknál. A következő lépés maga az ivartalanítási procedúra, amikor a méhet kivágják a méhnyakból, és a petefészkekkel együtt eltávolítják. Mielőtt összevarrnák a hasat, az operációt végző állatorvos gondosan megvizsgálja, nem lát-e valahol vérzést, hogy meggyőződjön róla, hogy az operáció pontosan úgy ment-e, ahogy várta.

Bár az ivartalanítás fájdalmas műveletnek hangzik, ne felejtse el, hogy a műtét altatásban zajlik, és a kutya többféle fájdalomcsillapítót is kap . Miután felébred, a kutyus még bódult az altatástól és a fájdalomcsillapítóktól. Ez utóbbit egy ideig még otthon is kapnia kell, szájon át szedhető tabletta, vagy folyadék formájában. A műtét után néhány órával már hazaviheti kedvencét. Két hét pihenést szoktak javasolni a teljes felépülés érdekében, bár az az általános tapasztalat, hogy a kutyák már néhány nap alatt nagyjából helyrerázódnak. Minél fiatalabb a kutya, annál hamarabb regenerálódik. Kb 10-14 nap múlva kell visszavinni a kutyust varratszedésre.

Lili kutya közvetlenül mutét után.

Mi történik a kanok ivartalanításakor?

Ez szintén egy teljes altatás mellett végzett sebészi beavatkozás. Miután a kutya elaludt, a herék környékén leborotválják a szőrét, és fertőtlenítik a területet. Ezt követően a műtétet végző állatorvos egy vékony metszést ejt a herezacskó előtt. Ezután jön maga a sterilizálás: a heréket egymás után kiemelik a metszésen át, majd elkötik az ereket, hogy megakadályozzák a vérzést, majd eltávolítják a heregolyókat. Mielőtt a vágást összevarrnák, az állatorvos ellenőrzi, hogy nem tapasztal-e vérzést a beavatkozás következtében.

Itt is ugyanaz igaz, mint a szukáknál: mivel a műtét altatás mellett zajlik, a kutya nem érez fájdalmat. Miután felébred, még kábult az altatás és a fájdalomcsillapító miatt. Ez utóbbit kapnia kell még, amíg lábadozik. Általában egy-két hét pihenést szoktak javasolni, bár a fiatalabb kutyák hamarabb felépülhetnek. Kb 10-14 nap múlva kell visszavinni a kutyust varratszedésre. Védőgallérral kell megóvni a sebet a kutya nyalásától. Szobakutyáknál a sebet biztonságosan eltakaró ruhát is alkalmazhatunk védőgallér helyett. Ilyen ruha pl. a  bébi rugdalódzó. Ezt séta alatt le kell venni, otthon viszont folyamatosan viselnie kell.

Mik az ivartalanítás előnyei?

• Várható hosszabb élettartam
  • Nincs ivarzás, nem lehet szaporulat, nincs tüzeléskori vérzés
  • Szexuális viselkedési problémák megelőzése, leállítása (elszökés, kóborlás, agresszivitás, hiperaktivitás,   különböző helyek és bútorok folyamatos megjelölése )
  • Megszűnik a kan kutyáknál az állandó fitymaváladékozás
  • Megelőzhető egy sor betegség:  szukáknál méhgyulladás, emlődaganat, petefészek ciszták, kanoknál prosztatagyulladás, heredaganat, gátsérv, végbél körüli daganatok

Meg kell azonban jegyeznünk, hogy az ivartalanítás komplikációkkal is járhat. Ez az altatással függ össze, de az állatorvos a beavatkozás előtt úgyis körültekintően megvizsgálja kedvencét, így ennek veszélye a minimálisra csökkenthető. Szukák esetében ritkán ugyan, de előfordulhat inkontinencia, vizelettartási zavar az ivartalanítás után.

Mivel etessük a kutyát ivartalanítás után?

Mivel általános probléma, hogy bizony ivartalanítás után a legtöbb kedvenc hajlamos lesz az elhízásra, érdemes erre külön figyelmet szentelni és a műtétet követően az állatorvosi látogatásokkor vagy akár otthon is a súlymérést rendszeres időközönként beiktatni. Ezáltal már korán észrevehetjük a problémát és tenni tudunk ellene! Az elhízás ugyanis nem csupán esztétikai probléma, hanem megterheli az ízületeket, a súlytöbblettel rendelkező kutya egyre kevesebbet mozog és a súlya mégtovább gyarapodik. A tápgyártó cégek is felismerték a probléma fontosságát és forgalomba hoztak speciális tápokat kifejezetten az ivartalanítás utáni időszakra (Royal Canin ún. Neutered termékei), amelyek összetétele megfelel a kutya igényeinek, mégis teljes értékű és prémium minoségű, a Gazdiknak pedig egy táblázat segít a kutya ideális testsúlyának fenntartásában. A megfelelő táp kiválasztásában kérje állatorvosa tanácsát!

Mi alapján döntse el, hogy ivartalaníttatja-e kutyáját?

Természetesen, ha azt szeretné, hogy kutyusának kölykei szülessenek, ne is gondolkodjon az ivartalanításon. Ekkor viszont tudnia kell, hogy nem csupán a kölykök igényelnek extra odafigyelést és felelősségteljes gondoskodást, hanem kutyája is. Készüljön fel a tüzelési időszakokra a szukáknál, és az állandó „jelölésekre” a kanoknál! Arra is oda kell figyelnie, hogy a kutyusa mikor találkozik az ellenkező nem képviselőivel!

Ha nem  biztos benne , hogy szeretné, ha kutyájának kölykei lennének, de még nem döntött az ivartalanítás mellett sem, fontolja meg a lehetséges előnyöket és hátrányokat! Egy nem ivartalanított kutya rendkívül sok odafigyelést igényel abban a tekintetben, hogy résen kell lennie, hiszen a kanok könnyen elszöknek egy-egy szuka után, és mindent megjelölnek, a szukák pedig tüzeléskor vérpöttyöket csöpögtetnek, nyugtalanná válnak, és ők is elszökhetnek egy kannal való találkozás reményében.